Obsah

Elektronizácia služieb matriky


LogoNa Slovensku existuje v súčasnosti 974 matrík a jedna osobitná matrika. Matrika eviduje životné udalosti občanov (narodenie, úmrtie, manželstvo,...), ktoré sa stanú v jej „matričnom obvode“. Nedisponuje však informáciami, ktoré sa stali mimo jej vlastného matričného obvodu. Ak teda občan či samosprávny úrad potrebuje súbor životných udalostí jednotlivca, musí sa obrátiť osobitne na jednotlivé matriky a aj tak nemá istotu, že údaje budú aktuálne a úplné. Matriky nie sú navzájom prepojené a neexistuje centrálny informačný systém matrík prepojený na Register obyvateľov SR.
Už čoskoro sa však tento systém zmení. Ministerstvo financií SR ako Sprostredkovateľský orgán pod riadiacim orgánom pre Operačný program Informatizácie spoločnosti (OPIS) vyhlásilo národný projekt Elektronizácia služieb matriky.

Ciele projektu:

  • zavedenie elektronických služieb matriky,
  • centralizácia informačného systému matriky,
  • efektívna integrácia informačného systému matriky do celkovej architektúry eGovernmentu,
  • sprístupnenie elektronických služieb matriky a zabezpečenie ich použiteľnosti na právne úkony.


Projekt má zvýšiť spokojnosť občanov, podnikateľov a ostatnej verejnosti s verejnou správou v oblasti informatizácie verejnej správy. Prispeje k tomu implementácia nových služieb eGovernmentu, ktorá umožní občanom a podnikateľom pristupovať k riešeniu svojich požiadaviek na matričné úrady prostredníctvom internetu. Základný atribút pri implementácii projektov ktoré sa budú realizovať v rámci MV SR ako prioritné projekty OPIS bude rešpektovanie zásady „jedenkrát a dosť“ vo vzťahu občana a podnikateľa k verejnej správe. Konkrétne sa uvedené ciele prejavia ako možnosť získať úradné výpisy z matričných kníh v mieste inom ako je miesto sídla vecne príslušnej matriky. Vybavovanie agendy sa podstatne zrýchli a zároveň spresní.
Vytvorenie centrálnej databázy matričných udalostí pre celé Slovensko previazanej s Registrom fyzických osôb umožní zabezpečiť získanie úradného potvrdenia matričných udalostí pre slovenské aj európske orgány a zastupiteľnosť matričných úradov pri vydávaní úradných výpisov o matričných udalostiach rozhodujúcich pre zistenie alebo overenie osobného stavu osoby. V databáze budú evidované údaje o fyzických osobách spojené s matričnými udalosťami zaznamenanými v knihách manželstiev, narodení a úmrtí. Podanie elektronickej žiadosti alebo dopytu bude občanovi umožnené prostredníctvom internetu aj mimo pracovných dní.
Do projektu bude zapojená aj Obec Pohorelá. Obecnému úradu v Pohorelej, ktorý zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy na úseku matričnej agendy bude v rámci projektu zapožičané hardvérové vybavenie, ktoré zahŕňa počítač, monitor, multifunkčné zariadenie a čítačku kariet. Počítač bude cez sieťové zariadenie pripojený k Centrálnemu informačnému systému matrík (CISMA). Dodané hardvérové vybavenie bude slúžiť aj na prístup do ďalších aplikácii určených pre obce a to pre centrálnu ohlasovňu a pre register adries.